Ga naar boven

Google ziet: Barcelona ingeruild voor Valencia

Valencia streeft Barcelona voorbij als potentiële bestemming voor een stedentrip. Dat ziet Google, dat zoekopdrachten van reislustige Nederlanders onder de loep nam. De zoekmachine keek ook wie naar óns toe willen komen en ja, Duitsers zijn dol op Nederland.

In het kantoor van Google in Amsterdam werd op maandag 14 mei 2018 ons zoekgedrag van de afgelopen maanden gepresenteerd. Adverteerders kenden de resultaten al. ,,Voor hen zijn die goud waard”, zegt analytisch consultant Christel Schoger.

Neem die ongewone piek tijdens Pasen van Nederlanders die op zoek gingen naar wintersportvakanties. ,,Normaal kijken mensen daar in januari naar. Waarschijnlijk zorgde het koude weer ervoor dat nu ook later naar wintersport werd gezocht.” Als aanbieders dat snel genoeg in de smiezen hebben, kunnen ze daarop inspelen met reclames en aanbiedingen.

Gebeurtenissen in de wereld zoals aanslagen zie je – net als het weer in Nederland – vrijwel direct terug in ons zoekgedrag. Zo sloegen Nederlanders na de aanslag in Barcelona aan het googlen naar informatie over Valencia. Wat een tijdelijk piekje leek, is tot verrassing van Christel Schoger permanenter: er wordt nog steeds meer naar Valencia gezocht dan naar Barcelona. Dat kan heel goed liggen aan berichten over de grote drukte in de stad van Gaudi.

Google ziet ook dat we weer naar Turkije willen. Na de politieke onrust stortte het toerisme in, maar inmiddels lonkt de zon toch weer harder. De afgelopen maanden steeg het aantal zoekvragen over Turkije met 46 procent.

Populair

Ook keek Google wie naar ons kikkerlandje willen komen: we zijn het populairst bij de Duitsers. En die zijn keurig volgens het clichébeeld op zoek naar zee, bij voorkeur bij Zandvoort. Den Haag en Amsterdam doen het ook goed. Britten en Belgen hebben niet alleen interesse in Amsterdam, maar ook Rotterdam, Maastricht en Lisse, met de Keukenhof.

Google laat ook zien dat we het af en toe ook niet meer weten. Zo vragen we de zoekmachine met regelmaat waar al die exotische bestemmingen precies liggen: Kaapverdië, Curaçao, Mauritius en Bora Bora. En als we het allemaal niet meer weten is er nog altijd die ene, veelgebruikte zoekvraag. ‘Wat is de mooiste plek in…’

Maps

Google Maps is niet meer alleen een navigatieapp. Het is ook een manier om de allerbeste plekjes te vinden, als toerist of in eigen stad. Restaurants, vergezichten en bezienswaardigheden, die van foto’s, recensies en uitleg worden voorzien door 60 miljoen ‘lokale gidsen’. Ook offline te raadplegen, want de kaarten zijn te downloaden. En de app wordt alleen maar geavanceerder, zegt Cindy Penders van het bedrijf. Uiteindelijk moet het in de verre toekomst mogelijk zijn om te navigeren met behulp van de camera van een telefoon.

Dit artikel werd geschreven door Carla van der Wal.

Geplaatst op: 15 mei 2018
Geplaatst door: Sanne Dijkstra
Deze pagina delen:
Deze pagina delen: